5 vragen aan Frederic Jacoby over zijn visie op e-mobility

Frédéric Jacoby is de co-founder en countrymanager België van MisterGreen Electric Lease. Hij heeft ruime ervaring in de auto-industrie, werkte eerder al voor Tesla en zet zich nu in om de transitie van duurzame mobiliteit te versnellen. De missie van Frédéric Jacoby en MisterGreen? Een einde maken aan het gebruik van fossiele brandstof, en zo samen de impact op mens en milieu verminderen #endfossilfuel. In deze blog luisteren we naar zijn visie op e-mobility.

1.Wat is volgens jou de rol en impact van MisterGreen op het gebied van e-mobility?

MisterGreen is de eerste EV-gerichte leasemaatschappij in België. MisterGreen wil de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen door elektrische auto's te leasen met een sterke focus op self-driving technologie. We willen onze klanten helpen de transitie te maken naar duurzame mobiliteit en de beste manier om dit te doen is door de best mogelijke EV-ervaring te bieden die momenteel op de markt beschikbaar is, en dat is Tesla.

Ons doel is ervoor zorgen dat onze klanten nooit meer voor een verbrandingsmotor kiezen. Dat doen we door onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen en een persoonlijke benadering te bieden. We bespreken de persoonlijke situatie en behoeften van onze klanten in detail, zodat we hun overgang naar elektrisch rijden zo soepel mogelijk kunnen maken. De overstap naar elektrisch rijden kan voor sommigen wat afschrikken, maar MisterGreen zorgt ervoor dat dit vlekkeloos verloopt.

2. Welke vooruitgang heeft België de afgelopen jaren geboekt bij de ontwikkeling van e-mobiliteit en wat is er nodig om deze vooruitgang voort te zetten?

Alle Belgische bedrijfswagens zullen vanaf 2026 100% elektrisch moeten zijn. Als een onmiddellijk gevolg hiervan groeit de vraag naar EV's vrij snel en Tesla is de marktleider in de EV-sector. De fiscale voordelen voor bedrijven in België zijn vandaag al interessant om de overstap te maken, dus veel bedrijven zetten nu al de stap.

De ontwikkeling van oplaadinfrastructuur neemt snel toe, vooral in grote steden en op de snelwegen. De komende jaren zal het laadnetwerk in België en Europa snel worden uitgebreid. Dit zal de overstap naar elektrisch rijden nog makkelijker maken.

3. Welke trends zie je momenteel in de Belgische e-mobility wereld?

Ik zie veel nieuwe aanbieders van oplaadoplossingen op de markt komen nu de verkoop van EV's toeneemt. Het is nu gemakkelijker om een aanbieder van oplaaddiensten te vinden dan een paar jaar geleden.

Hoewel er steeds meer nieuwe EV-modellen op de markt komen, zijn veel autofabrikanten nog steeds bezig met de ontwikkeling van hybride modellen. Totale onzin als je het mij vraagt. Ze moeten gewoon volledig voor EV gaan, want dit is duidelijk de toekomst - en de toekomst is nu!

4. Hoe kunnen verschillende actoren (industrie, overheden, etc.) samenwerken om de introductie van EV in België verder te promoten?

De Belgische markt wordt gedreven door fiscale stimulansen voor bedrijven, wat een goede zaak is aangezien bedrijfswagens goed zijn voor 50% van de verkoop van nieuwe auto's in België. De overstap naar EV door particulieren blijft echter achter, omdat het een grote investering vergt. Het wordt dan ook tijd dat de overheid 'óók particulieren stimuleert om elektrisch te gaan rijden.

Daarnaast zou de overheid massaal moeten investeren in openbare oplaadpunten, zoals in Nederland en Noorwegen is gebeurd. Het gebrek aan genoeg laadpunten (of met name de angst daarvoor) speelt vaak mee in de afweging om wel of niet elektrisch te gaan rijden.

Bedrijven, winkelcentra, parkeerinfrastructuur, luchthavens, privégebouwen, zouden ook laders moeten installeren in hun gebouwen. Vanaf 2025 geldt een verplichting voor een parkeerterrein van tenminste 20 parkeerplaatsen; hiervan moeten minimaal 2 plaatsen een elektrisch laadpunt bevatten. Wat mij betreft moet dit aantal hoger, en doen we dit al per direct. Natuurlijk moet dit worden afgestemd met de elektriciteitsleveranciers en de netwerkbeheerders, maar in principe zou dit zo snel mogelijk moeten gebeuren.

5. Waar op "on the road to e-mobility" denk je dat België in 2026 zal staan?

Ik denk dat België in 2026 een groot aantal EV's op de weg zal hebben en dat is vooral te danken aan de fiscale voordelen van bedrijfswagens en de ontwikkelingen op het vlak van laadinfrastructuur. Het is niet gemakkelijk om cijfers te geven in de huidige economische situatie. Ik heb het gevoel dat er nog steeds veel weerstand is bij werknemers, zelfs als ze gedwongen worden om een EV te kiezen door hun werkgever. Dit is vooral te wijten aan het feit dat ze nog nooit in een (goede) EV hebben gereden. Ze weten niet hoe comfortabel en gemakkelijk het is om met een EV te rijden. Bestuurders zijn nog steeds bang dat ze niet ver genoeg kunnen rijden of te vaak moeten opladen. Het duurt een tijdje om de mentaliteit te veranderen en te begrijpen dat de actieradius in het dagelijks leven helemaal geen probleem is.

Daarom vinden we het bij MisterGreen ook zo belangrijk om een goede overstapservice te bieden. Wij geloven écht in een toekomst zonder fossiele brandstofauto's, maar snappen ook dat de overstap spannend kan zijn. Grappig genoeg zal op het moment dat we nèt gewend zijn aan elektrisch rijden, de volledig autonome technologie waarschijnlijk op de markt komen. Dan starten we een nieuwe cyclus van trial & error, wennen en proberen. Gelukkig is ook dan MisterGreen er om mensen bij te staan.

We beleven zeer interessante tijden in de automobielsector. Deze sector heeft zich gedurende bijna 100 jaar voornamelijk gericht op 1 technologie. In het laatste decennium hebben we meer baanbrekende ontwikkelingen gezien dan in de laatste 50 jaar. Het ontwikkelingstempo ligt zo hoog dat klanten het nauwelijks kunnen volgen. Daarom is MisterGreen Lease gefocust op Tesla en de Full Self driving technologieën, en de persoonlijke benadering bij de overstap. Wil je zelf graag de overstap maken naar elektrisch rijden? We helpen je er graag bij. Bekijk vandaag nog ons aanbod.