EV rijden in Schotland en Engeland

Datum: 23-03-2023

Op vakantie of rondreis met je Tesla in landen met een lage laadpaaldichtheid kan een uitdaging zijn, maar wij laten graag zien dat het mogelijk is.
Onlangs hebben we de proef op de som genomen en zijn we met een 13-tal Tesla’s de uitdaging aangegaan in de Schotse hooglanden. Onze key take-aways lees je hier.

  1. Elektrisch rijden in Schotland mogelijk dankzij de infrastructuur van Tesla’s supercharger en destination charger netwerk

Schotland is niet alleen een uitdaging om elektrisch te rijden vanwege de lage laadpaal dichtheid, maar ook omdat de laadpalen die er zijn niet allemaal even betrouwbaar zijn.

Zo wilden we een mooie route rijden, te beginnen en eindigen in Portree. De kaart laat zien dat op deze route we 6 laadpunten tegen kwamen. Van deze 6, waren er 5 buiten gebruik. Dit was van te voren niet duidelijk (bijvoorbeeld via de app Chargemap), waardoor de batterijen van onze auto’s langzaam leeg liepen, en er snel geladen moest worden. Gelukkig werkte de Tesla Destination Charger wel. Niet de meest snelle lader, maar dankzij efficiënt en effectief laden geleid door onze chargemasters Coen en Erik, konden we onze reis vervolgen.

In deze situatie, maar ook in vergelijkbare situaties, werd duidelijk dat je op het laadpaalnetwerk van Tesla kan vertrouwen. Dit in tegenstelling tot de publieke laadpalen. Zeker in gebieden waar minder laadpalen voorhand zijn is het belangrijk dat ze het doen.

Goed om te weten: in Schotland zijn momenteel 2 superchargers open voor niet-Tesla’s (Aviemore en Dundee) , als onderdeel van een proef van Tesla. Dit maakt het voor een niet-Tesla EV rijder een stuk uitdagender om relaxt rond te rijden in de Schotse hooglanden.

2. Full Self-Driving in een linksgestuurde auto, hoe werkt dat in een land waar links wordt gereden?

De Tesla is verbonden is met internet en met navigatiedata, dus de omschakeling was niet moeilijk. De auto en software past het rijgedrag aan naar de situatie die in dat land geldt. Wel kiest de auto vaak de rechterbaan als je van 1 naar 2 banen gaat, dit zou bij voorkeur de linkerbaan moeten zijn, daar gaat dus nog wel iets mis.


Zodra je echter een tijdje op de snelweg rijdt past de Tesla zich goed aan en stuurt de auto je naar links, zodra je naar links kunt en komt hij met een suggestie om naar de rechterbaan te verschuiven wanneer de snelheid van je voorligger lager ligt dan jouw ingestelde snelheid.

3. De schoonheid van Schotland: genieten zonder schuldgevoel

De Schotse hooglanden zijn prachtig. Met een Tesla rijd je niet alleen comfortabel, maar het grootste voordeel is hun verminderde impact op het milieu. In tegenstelling tot auto's die op fossiele brandstoffen rijden, worden elektrische auto's aangedreven door oplaadbare elektrische batterijen die geen uitlaatgassen produceren. Dit vermindert de luchtvervuiling, vooral in drukke gebieden. Ze zijn ook veel stiller en helpen geluidsoverlast tegen te gaan.

Zo genoten we zonder schuldgevoel van de uitzichten die het mooie Schotland ons te bieden had.