Tesla Full Self-Driving

Tesla’s Full Self-Driving update: Beta versie 10.13 komt eraan

Lang verwachte V11 laat nog even op zich wachten

Afgelopen week kondigde Elon Musk, ruim een maand na de release van Full Self-Driving (FSD) Beta 10.12.2, de komst van een nieuwe versie van de FSD-technologie aan: Versie 10.13. Als de interne tests die momenteel verlopen succesvol worden afgerond, kunnen Tesla rijders er donderdag al gebruik van maken. De lang verwachte V11 laat daarmee helaas nog even op zich wachten.

10.13 zal hoogstwaarschijnlijk een aantal problemen oplossen en zou een van de belangrijkste updates van FSD-Beta tot nu toe kunnen zijn. De update bevat naar het schijnt onder andere een verbetering van het oversteken bij kruispunten, het nemen van rotondes – ook grotere of ingewikkelde rotondes – en de mogelijkheid voor FSD-Beta om over wegen te navigeren zonder kaartgegevens.

Tesla rijders die hoopten dat deze volgende update de grote V11-release zou zijn, moeten nog even geduld hebben. Musk gaf aan dat dit ‘hopelijk eind volgende maand’ plaats zal vinden, ofwel niet eerder dan over zes weken. Ook niet geheel onbelangrijk: Musk liet afgelopen week weten dat de V11 niet zo belangrijk zal zijn als ooit werd gedacht, en dat de huidige versie 10.13, al in de buurt komt. Dit vanwege de 24 10.x-versies die Tesla afgelopen tijd al heeft uitgebracht. Er wordt hoe dan ook flink doorontwikkeld. De belangrijkste update van V11? FSD zal verhuizen naar een "single stack" waarin de stadswegen en de snelweg Autopilot op dezelfde codebase zullen werken.

Wil je tijdens het wachten nog eens meer weten over deze belangrijke technologie van Tesla? We zetten een aantal belangrijke zaken over deze innovatieve technologie hieronder nog eens voor je op een rijtje.

Tesla Beta Full Self Driving

Wat houdt deze technologie in voor jou als (toekomstig) Tesla-gebruiker?

Full Self-Driving Beta stelt Tesla-voertuigen in staat om autonoom naar een bestemming te rijden die is ingevoerd in het navigatiesysteem van de auto. In de huidige versie van de technologie moet de bestuurder te allen tijde waakzaam blijven en klaar om de controle over te nemen. Naar verluidt zal voor sommige routes geen enkele interventie nodig zijn, voor een gemiddelde route een kleine interventie of twee, en voor routes met veel verkeer en stopborden zal je wellicht vaker moeten ingrijpen. Het is hoe dan ook een stap dichterbij autonome mobiliteit.

FSD Beta visual

Hoe kom je zelf in aanmerking voor de Full Self-Driving Beta?

Dat heeft alles te maken met de ‘Safety Score’ van uw auto. Deze score wordt gemeten aan de hand van vijf veiligheidsfactoren, welke allemaal van invloed zijn op jouw veiligheidsscore. Deze worden rechtstreeks door je Tesla gemeten met behulp van verschillende sensoren op het voertuig en Autopilot of Full Self-Driving software. Om in aanmerking te komen voor gebruik van Full Self-Driving Beta moeten gebruikers tenminste een score van 98* behalen.

Op dit moment is de Full Self-Driving Bèta alleen nog te verkrijgen in de Verenigde Staten, wij verwachten dat dit binnenkort ook naar Europa komt.

De vijf veiligheidsfactoren zijn als volgt:

Forward Collision-waarschuwingen per 1.600 kilometer

Forward Collision Warnings zijn hoorbare en visuele waarschuwingen die worden getoond in gevallen waarin een mogelijke aanrijding waarschijnlijk wordt geacht zonder eigen tussenkomst. Gebeurtenissen worden vastgelegd op basis van de 'gemiddelde' Forward Collision Warning-gevoeligheidsinstelling, ongeacht de instelling waarmee je zelf rijdt. Forward Collision Warnings zijn opgenomen in de Safety Score-formule per 1.600 kilometer.

Hard remmen

Hard remmen wordt gezien als negatief wanneer je binnen één seconde bijna 11 km/u minder hard rijdt. Hard remmen op Autopilot wordt niet meegerekend in de Safety Score-formule.

Agressief draaien of afslaan

Agressief afslaan wordt gemeten als een versnelling van links naar rechts of andersom waar een acceleratie bij is gemoeid van meer dan 14 km/u. Agressief draaien wordt gemeten als een afslaande beweging, een stuurbeweging waar meer dan 7 km/u mee gemoeid is. Agressief draaien wanneer Autopilot is ingeschakeld, wordt echter niet meegerekend in de Safety Score-formule.

Onveilig volgen (ook wel, bumperkleven)

Je Tesla meet zijn eigen snelheid, de snelheid van de voorligger en de afstand tussen de twee voertuigen. Op basis van deze metingen berekent de auto het aantal seconden dat u zou moeten reageren en stoppen als het voertuig voor je plotseling tot stilstand zou komen.

Geforceerde ontkoppeling van de stuurautomaat

Heb je nu meer dan 3 audio- en visuele waarschuwingen gemist? Dan wordt Autopilot of Full Self-Driving geforceerd onderbroken en mag je het niet meer gebruiken tot het einde van de rit. Deze onderbreking weegt zwaar op de safety score.

Wat is denk je dat jouw Safety Score is?

Bekijk meer Blogs